Hoe werkt de bedenktijd bij een nieuwe zorgverzekering?
Als je een nieuwe zorgverzekering afsluit, heb je standaard 14 dagen bedenktijd. In deze periode mag je dus van gedachten veranderen en toch besluiten om niet overstappen naar de nieuwe zorgverzekeraar. Maar wat houdt die bedenktijd precies in? In dit artikel leggen we uit hoe de bedenktijd bij een nieuwe zorgverzekering werkt en waar je recht op hebt.
Wat is de bedenktijd bij een nieuwe zorgverzekering?
Stel je voor: je stapt over naar een goedkopere zorgverzekering zonder goed te kijken naar de vergoedingen. Achteraf ontdek je dat deze nieuwe zorgverzekering een veel lagere vergoeding geeft voor bepaalde behandelingen uit de aanvullende verzekering, dan je oude zorgverzekering deed. Hierdoor moet je extra geld betalen voor behandelingen en ben je uiteindelijk duurder uit. De verwachte besparing op je zorgverzekering blijkt niet te kloppen.
Door de bedenktijd bij een nieuwe zorgverzekering, heb je gelukkig nog 14 dagen tijd om je te bedenken. Dit betekent dat je na het afsluiten van je zorgverzekering nog twee weken de tijd hebt om van gedachten te veranderen. Je kunt de overstap naar je nieuwe zorgverzekering binnen deze periode kosteloos annuleren.
Tip! Voorkom teleurstelling bij het overstappen van zorgverzekering! In onze handige zorgvergelijker geef je eenvoudig aan welke aanvullende zorg voor jou belangrijk is. Vervolgens zie je direct welke zorgverzekeringen minimaal deze dekking bieden én het voordeligst zijn in jouw situatie. Zo weet je zeker dat je de door jou gewenste zorg vergoed krijgt, fors gaat besparen op je zorgverzekering én geen gebruik hoeft te maken van die 14 dagen bedenktijd!
Bedenktijd zorgverzekering, waar heb ik recht op?
Door de bedenktijd bij een nieuwe zorgverzekering heb je de volgende rechten:
- Tijdens de bedenktermijn van 14 dagen kun je de zorgverzekering kosteloos annuleren.
- Dit betekent dat je geen premie hoeft te betalen voor de zorgverzekering en dat eventuele zorgpremie die je al hebt betaald wordt teruggestort.
- Ook hoef je geen reden op te geven voor het annuleren van de zorgverzekering.
- Heb je je nieuwe zorgverzekering geannuleerd? Dan moet je zelf contact opnemen met de je oude zorgverzekeraar om de oude verzekering te herstellen.
- Heb je je nieuwe zorgverzekering tussen half november en 31 december aangevraagd? Dan kun je er na je annulering ook voor kiezen om niet terug te gaan naar je oude zorgverzekeraar, maar een geheel nieuwe zorgverzekering uit te kiezen. Je moet die wel uiterlijk 31 januari regelen.
Na de bedenktermijn van 14 dagen kun je je nieuwe zorgverzekering niet meer annuleren. Je kunt dan pas weer van zorgverzekering overstappen in de eerstvolgende overstapperiode, tussen 13 november en 31 december. Na 1 januari overstappen van zorgverzekering kan alleen in uitzonderlijke situaties.
Hoe annuleer je een zorgverzekering binnen de bedenktijd?
Ben je overgestapt van zorgverzekering maar heb je je toch bedacht? Dan kun je de zorgverzekering binnen 14 dagen per brief, e-mail of telefonisch annuleren bij de nieuwe zorgverzekeraar. Doe dit ook echt binnen de 14 dagen bedenktijd, anders heb je kans dat je net te laat bent om nog te annuleren. Je kunt dan pas weer aan het einde van het nieuwe jaar overstappen van zorgverzekering.
Je nieuwe zorgverzekering binnen de bedenktijd annuleren kan op de volgende manieren:
- Schriftelijk: Je kunt je nieuwe zorgverzekering schriftelijk annuleren, bijvoorbeeld per e-mail of per post. Vermeld in de brief of e-mail wel duidelijk je naam, adresgegevens en geef aan om welke zorgverzekering het gaat. Vermeld ook het polisnummer van de zorgverzekering erbij als je dat al hebt gekregen.
- Telefonisch: Je kunt een nieuwe zorgverzekering ook annuleren door te bellen met de klantenservice van de zorgverzekeraar. Geef aan dat je je zorgverzekering wilt annuleren en de persoon aan de telefoon helpt je verder.