Wat als je vlucht wordt geannuleerd?
Wordt je vlucht geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij? Dan vergoedt die in sommige gevallen je ticket. Je kunt ook kiezen voor een vervangende vlucht naar je bestemming. In dit artikel lees je precies wanneer je wel of geen recht op een vergoeding hebt bij annulering van je vlucht.
Vlucht geannuleerd, wanneer recht op vergoeding?
Als je vlucht geannuleerd is, heb je soms recht op een vergoeding. Je komt misschien in aanmerking voor compensatie van de luchtvaartmaatschappij als:
- Je vlucht vertrekt vanuit een EU-land.
- Je van buiten de EU naar een EU-land vliegt met een Europese airline.
- Er geen sprake is van overmacht.
- De luchtvaartmaatschappij je minder dan veertien dagen heeft laten weten dat je vlucht geannuleerd is.
Vlucht geannuleerd door overmacht
Als je vlucht geannuleerd is door een oorzaak waar de luchtvaartmaatschappij geen schuld aan heeft, is er sprake van overmacht. Enkele voorbeelden van overmacht zijn:
- Slechte weersomstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan een sneeuwstorm of een orkaan.
- Stakingen van de luchtverkeersleiding of grondpersoneel op het vliegveld.
- Terrorisme of dreiging daarmee, bijvoorbeeld doordat iemand een bommelding doet.
- Een medisch noodgeval.
- Een technisch probleem met het vliegtuig door sabotage, een fabrieksfout of een andere oorzaak waar de luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen.
Mis je je vlucht door je eigen fout, bijvoorbeeld omdat je je verslaapt en te laat bij het vliegveld aankomt? Dan vergoedt de luchtvaartmaatschappij niets. Wil je zelf je vliegticket annuleren? Check dan je reisverzekering en annuleringsverzekering voor de mogelijkheden. Ga je binnenkort op vliegreis? Vergeet dan niet zelf een goede reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. Vergelijk verzekeringen en vind direct de goedkoopste en beste reisverzekering voor jouw vliegreis.
Vlucht geannuleerd, hoeveel vergoeding?
Hoeveel de luchtvaartmaatschappij vergoedt bij een geannuleerde vlucht, hangt af van het aantal kilometers van de vlucht. De maximale vergoeding per passagier is 600 euro. In het overzicht hieronder zie je hoe hoog de vergoeding is binnen en buiten de EU.
Vergoeding voor geannuleerde vluchten binnen de EU:
- Vluchten tot 1.500 kilometer: 250 euro vergoeding per passagier.
- Vluchten van meer dan 1.500 kilometer: 400 euro vergoeding per passagier.
Vergoeding voor geannuleerde vluchten buiten de EU:
- Vluchten tot 1.500 kilometer: 250 euro vergoeding per passagier.
- Vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: 400 euro vergoeding per passagier.
- Vluchten van meer dan 3.500 kilometer: 600 euro vergoeding per passagier.
Bronnen: Rijksoverheid.nl, EUclaim.nl
Tip! Wil je direct opzoeken of je recht hebt op een vergoeding? Check je vlucht op de website van EUclaim.
Hoe vergoeding claimen bij geannuleerde vlucht?
Als je vlucht geannuleerd is, claim je de vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij. Heb je extra kosten gemaakt omdat je vlucht geannuleerd is, bijvoorbeeld eten, drinken of een overnachting? Dan kun je ook deze kosten terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij. Bewaar wel alle bonnetjes van aankopen die je moest doen.
Bij veel luchtvaartmaatschappijen dien je de claim eenvoudig online in. Controleer daarvoor de website van de luchtvaartmaatschappij. Je kunt natuurlijk ook een (bij voorkeur aangetekende) brief of e-mail naar de luchtvaartmaatschappij sturen, waarin je een vergoeding vraagt voor je geannuleerde vlucht.
Let op! Boek je een pakketreis via een reisorganisatie en wordt je vlucht geannuleerd? Dan is niet de luchtvaartmaatschappij, maar de reisorganisatie verantwoordelijk voor de afhandeling van je claim. Neem in dat geval contact op met je reisorganisatie.