Wat doen als je bagage kwijt is?
Mocht je na je vliegreis merken dat je bagage niet is aangekomen, dan moet je in ieder geval de volgende stappen ondernemen:
- Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij en vraag naar het PIR-formulier
- Hebben medereizigers spullen in je koffer zitten? Zorg dat zij ook een PIR-formulier invullen
- Vraag een schriftelijke bevestiging of kopie van het PIR-formulier en een bewijs dat je koffer niet is aangekomen
- Meld je op het vliegveld bij het loket voor zoekgeraakte of vermiste koffers
- Recht op schadevergoeding? Schrijf dan een brief naar je reisverzekering, reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij
- Niet tevreden met de afhandeling? Dien een klacht in bij de Geschillencommissie Reizen of stap naar de rechter
Koffer kwijt - Bagagesticker
Bij het inleveren van je koffer op het vliegveld, krijg je een bagagesticker op je vliegticket. Deze sticker bewijst dat de bagage daadwerkelijk van jou is. Het is dus belangrijk om bij het inleveren van je bagage te controleren of de bagage op jouw naam staan, zodat je later bij eventuele problemen kunt aantonen dat het om jouw koffer gaat.
Bagage kwijt - PIR formulier
Wanneer je bagage niet op je bestemming is aangekomen, dan is belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met een vertegenwoordiger van je luchtvaartmaatschappij. De meeste luchtvaartmaatschappijen hebben een eigen serviceloket op het vliegveld. Vraag de vertegenwoordiger hier naar een Property Irregularity Report (PIR). Met dit PIR formulier dien je een officiële klacht in. Het PIR formulier moet je uiterlijk binnen vijf dagen na aankomst invullen.
Op iedere luchthaven bevindt zich ook een loket voor zoekgeraakte of vertraagde bagage. Informeer hier of je koffer is gevonden.
Bagage kwijt medereizigers
Door het PIR-formulier in te vullen dien je officieel een klacht in. Heeft je kind of partner ook spullen in jouw koffer zitten? Omdat de eventuele vergoeding voor verloren bagage per persoon wordt uitbetaald (en niet per koffer), moeten ook zij een PIR-formulier in te vullen.
Het is belangrijk dat je beschikt over een schriftelijke bevestiging of kopie van het PIR-formulier: dit is het bewijs dat je het formulier hebt ingevuld. Zorg dat je ook over een bewijs beschikt van dat je koffer niet is aangekomen. Deze kun je doorgaans ook aan de vertegenwoordiger van je luchtvaartmaatschappij vragen.
Koffer kwijt - Traceren
Wanneer je het PIR-formulier hebt ingevuld gaat de luchtvaartmaatschappij naar je bagage zoeken. Ze hebben daar een speciaal systeem voor, ‘World Tracer’ genaamd, dat bijna alle vliegmaatschappijen wereldwijd gebruiken. Door dit systeem kan de vermiste bagage mogelijk getraceerd worden.
Vaak kun je bij de luchtvaarmaatschappij je (vakantie)adres en gegevens doorgeven. Mocht je bagage alsnog getraceerd worden en een paar dagen later arriveren, dan zal de luchtvaartmaatschappij in de meeste gevallen de bagage op dit adres afleveren.
Mocht je bagage met een vertraging van 24 uur of meer aankomen, of zelfs kwijt zijn geraakt, dan maak je aanspraak op een vergoeding. Deze vergoeding kan je via je reisverzekering (alleen wanneer je bagage kwijt is geraakt), de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie claimen.
Koffer kwijt vergoeding - Reisverzekering
Wanneer je in het bezit bent van een goede kort- of doorlopende reisverzekering, dan is het in sommige gevallen voordeliger om hier een vergoeding te eisen. Soms krijg je met je reisverzekering namelijk meer geld terug dan wanneer je alleen de luchtvaarmaatschappij aansprakelijk stelt. Of dit het geval is, is afhankelijk van de dekking van je reisverzekering. Controleer dus de polis van je reisverzekering om te kijken of je over een dekking voor bagage beschikt.
Je kunt bij de meeste reisverzekeringen alleen maar een schadeclaim indienen wanneer je bagage kwijt is. Is je koffer vertraagd of biedt je reisverzekering geen dekking voor verloren bagage? Dan stel je de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie aansprakelijk.
Bagage kwijt vergoeding – Luchtvaartmaatschappij en reisorganisatie
De luchtvaarmaatschappij stel je aansprakelijk wanneer je alleen een vliegticket hebt geboekt. Heb je een complete vakantie geboekt (pakketreis), dan verhaal je de schade op de reisorganisatie. Je moet dan, nadat je een PIR-formulier hebt ingevuld, een brief schrijven aan de luchtvaartmaatschappij/reisorganisatie. In de brief stel je hen aansprakelijk voor de schade en ga je in op de volgende onderwerpen:
- Omschrijf de schade en voeg eventueel kopieën van bonnetjes of foto's mee
- Vraag om een oplossing vóór een bepaalde datum
- Stuur een kopie van het PIR-formulier mee
Koffer kwijt - Afhandeling klacht
Wanneer je niet tevreden bent over de afhandeling van de klacht door de reisorganisatie, dan dien je een klacht in bij de Geschillencommissie. Dit kan echter alleen wanneer de reisorganisatie is aangesloten bij de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR). Als de luchtvaartmaatschappij niet aan je wensen tegemoet komt, dan kun je overwegen om naar de rechter te stappen.