Geld.nl vraagt nuance in berichtgeving onderzoek vergelijkingssites
Diverse media berichten vandaag kritisch over financiële vergelijkingssites. Dit naar aanleiding van een onderzoek dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) deed naar de kwaliteit en dienstverlening van deze websites. De toezichthouder concludeert dat de kwaliteit bij de grootste vijf vergelijkers op de goede weg is, maar dat er ruimte is voor verbetering. Ook geeft de AFM aan dat er veel sites op de markt zijn die meer een reclamepagina zijn voor één verzekeraar dan een vergelijkingssite. In de berichtgeving over dit onderzoek wordt echter de suggestie gewekt dat de kwaliteit van alle sites onder de maat is. Sieto de Vries van Geld.nl vindt enige nuance hierin op zijn plaats.
Transparantie in top 3 resultaten
Eén van de kritiekpunten van de AFM is dat vergelijkingssites, zoals Independer en HoyHoy.nl, bij hun vergelijkingen een top 3 tonen waarin alleen verzekeraars staan waar de sites een vergoeding van krijgen. “Wij vinden het jammer dat deze sites dit doen, omdat dit ook afstraalt op andere grote vergelijkingssites, zoals die van ons”, zegt Sieto de Vries, directeur van Geld.nl. “Wij tonen op Geld.nl echter altijd de drie goedkoopste verzekeringen op basis van de wensen die de consument heeft opgegeven. Ook aanbieders waarmee wij geen afspraken maken, kunnen dus op plaats 1, 2 of 3 eindigen in de vergelijking. Wij vinden het belangrijk om deze transparantie te bieden.”
Let niet alleen op premie, maar kijk ook naar de kwaliteit!
De AFM raadt consumenten echter aan niet alleen op de premie te letten, maar ook goed naar de kwaliteit van de verzekeringen en bankproducten te kijken. De Vries: “Wij delen deze overtuiging. Daarom tonen wij bij elke verzekering een cijfer voor de prijs/kwaliteitsverhouding en de consument kan direct zien waar wij dit cijfer op baseren. Een goedkope verzekering is leuk, maar als de voorwaarden ongunstig zijn of de service slecht is, koop je alsnog een kat in de zak. Wij zijn er juist om de consument te helpen een goede keuze te maken. Dat zou het doel moeten zijn van elke vergelijkingssite.”
‘AFM, kom met keurmerk’
De Vries van Geld.nl juicht wel toe dat de AFM vergelijkingssites kritisch onder de loep neemt. “Er zijn helaas ook veel partijen op de markt die het echt slecht doen en zich niet eens een vergelijkingssite zouden mogen noemen in mijn ogen. Zo houden sommige verzekeringsmaatschappijen eigen vergelijkingssites in de lucht waarop ze altijd zelf als beste uit de bus komen. Een keurmerk, afgegeven door bijvoorbeeld de AFM, zou een goed middel zijn om als consument het kaf van het koren te kunnen scheiden. Wij hopen dus dat de toezichthouders hier serieus over na willen denken. Zo kunnen ze als toezichthouder de consument nog beter helpen, omdat deze dan zelf kan bepalen of de vergelijkingssite waar hij op zit deugd of niet. ”