Consument kan flink besparen op premie pechhulp
Bij het woord ‘pechhulp’ denkt vrijwel iedereen aan de ANWB, maar wie verder kijkt kan fors besparen op de premie voor pechhulp. Dit blijkt uit een onderzoek van de financiële vergelijkingssite Geld.nl. “Wij hebben naast de ANWB 3 pechhulpdiensten en 14 autoverzekeringen die een aanvulling voor pechhulp aanbieden onderzocht. Hieruit blijkt dat bij sommige partijen de premie fors lager ligt dan bij de ANWB, terwijl de voorwaarden voor pechhulp vrijwel gelijk zijn”, zegt Amanda Bulthuis van Geld.nl. “Uiteraard is ook de kwaliteit belangrijk, maar we kwamen er in ons onderzoek achter dat die nauwelijks te vergelijken is, omdat iedereen andere definities hanteert en cijfers vaak niet onderbouwd zijn.”
Premies verschillen fors
In de vergelijking van pechhulpdiensten en verzekeringen heeft Geld.nl gekeken naar drie aspecten: prijs, voorwaarden en kwaliteit. In de premies zitten forse verschillen. Voor pechhulp in Nederland en je woonplaats rekent Inshared de laagste premie van 29,88 euro per jaar. Is je auto 5 jaar of jonger, dan biedt onna-onna je zelfs gratis pechhulp aan. Bij de ANWB betaal je 85 euro per jaar. Maar er zijn ook verzekeringen die duurder zijn. Zo betaal je bij All Secur en a.s.r. tot ruim 90 euro per jaar, afhankelijk van de leeftijd van de auto.
“Het is dus meer dan de moeite waard om even te controleren of je bij je eigen verzekeraar goedkoper uit bent dan bij de ANWB of een andere pechhulpdienst. Zeker omdat de voorwaarden van de pechhulpdiensten en verzekeraars onderling nauwelijks verschillen”, zegt Bulthuis.
Voorwaarden nagenoeg gelijk
Bij de meeste pechhulpdiensten en verzekeringen heb je per jaar recht op maximaal 7 keer pechhulp in Nederland, waarvan maximaal 5 keer in je woonplaats. Bij de ANWB mag je 7 keer per jaar gebruik maken van pechhulp ongeacht of dit in je woonplaats is of elders in Nederland. Vanaf de vijfde keer rekent de ANWB wel een eigen bijdrage. Deze begint bij 50 euro voor de eerste keer en loopt op voor elke volgende keer.
Als de auto niet ter plekke gerepareerd kan worden, heb je meestal recht op maximaal 2 of 3 dagen vervangend vervoer. Bij de ANWB is dit in Nederland ook 2 dagen en 1 dag in je woonplaats.
“De voorwaarden van de verzekeraars verschillen nauwelijks van die van de ANWB en andere pechhulpdiensten”, concludeert Bulthuis. “Hierdoor lijkt het dus extra aantrekkelijk om te kiezen voor pechhulp bij je eigen autoverzekering als deze goedkoper is, maar je moet natuurlijk ook kijken naar de kwaliteit van de geboden pechhulp.”
De ANWB vermeldt dat de hulp van de ANWB Wegenwacht persoonsgebonden is. “Je wordt geholpen ongeacht in welke auto je rijdt”. Bij alle andere onderzochte pechhulpdiensten en verzekeraars is de pechhulp kenteken gebonden. “Je kunt je afvragen wat het voordeligst is”, zegt Bulthuis. “Als de pechhulp kenteken gebonden is krijgt je partner ook pechhulp als deze in jouw auto rijdt. Dat is bij de ANWB niet standaard het geval, omdat de pechhulp persoonsgebonden is.” Sinds kort bied de ANWB echter wel de optie om een gratis gezinspas aan te vragen waarmee ook je gezinsleden zijn verzekerd voor pechhulp.
Daarnaast meldt de ANWB dat zij ook pechhulp bieden als je de verkeerde brandstof hebt getankt of per ongeluk de sleutels in je auto hebt laten zitten. Uit het onderzoek van Geld.nl blijkt dat de verzekeraars Inshared, onna-onna en Univé deze hulp ook bieden. Hetzelfde geldt voor de pechhulpdiensten van Route Mobiel en BOVAG. Allianz Global Assistance biedt wel pechhulp bij verkeerd getankte brandstof, maar niet als je je sleutels in de auto hebt laten liggen.
Kwaliteit pechhulp nauwelijks te vergelijken
Om de kwaliteit van de pechhulp inzichtelijk te maken, heeft Geld.nl gekeken naar het percentage geslaagde reparaties langs de weg en naar de gemiddelde aanrijtijden van de verzekeraars en pechhulpdiensten. De ANWB benadrukt dat hun percentage geslaagde reparaties fors hoger is dan bij de andere partijen. “We kunnen in 90 procent van de gevallen iemand direct weer met de eigen auto op weg helpen”, stelt een woordvoerder. “Juist dit reparatiepercentage is van belang in de vergelijking. Door mensen direct op weg te helpen, voorkom je reparatiekosten bij een garage of dealer. Die kosten vallen meestal niet onder je pechhulpverzekering. Hierdoor ben je, als je naar de dichtstbijzijnde garage of dealer wordt gebracht, uiteindelijk mogelijk toch duurder uit”, zegt een woordvoerder.
Definitie geslaagde reparatie verschilt
De andere pechhulpverleners en verzekeraars geven aan dat zij in 65 tot 85 procent van de gevallen iemand direct weer de weg op kunnen helpen. Probleem is echter dat de definitie hiervan per pechhulpdienst of verzekeraar verschilt. “Er zijn pechhulpverleners in de markt die bij reparatie op de pechlocatie ook gevallen meetellen waarin de auto met een sleepkabel achter de hulpdienstauto naar de dichtstbijzijnde garage of dealer wordt gebracht”, zegt een woordvoerder van Allianz Global Assistance. “Wij kunnen in 75 tot 85 procent van de gevallen de auto ter plekke repareren. Dit percentage verschilt per automerk. Bij sommige automerken mogen we de auto niet langs de weg repareren, maar mag alleen de dealer reparaties uitvoeren.”
Kwaliteit niet aantoonbaar
Wat het vergelijken op kwaliteit verder bemoeilijkt is dat deze percentages bij de meeste diensten en verzekeraars nooit officieel zijn onderzocht en gecontroleerd. De ANWB zegt de enige te zijn die haar reparatiepercentage betrouwbaar kan aantonen. Hiervoor verwijst de organisatie naar een accountantsverklaring van Ernst & Young waarin de betrouwbaarheid van het informatieverwerkingssysteem waarmee de ANWB deze percentages registreert, wordt bevestigd. In deze verklaring is ook het percentage van 90 procent geslaagde pechhulp in 2004 en 2005 bevestigd door de accountants.
De ANWB stelt verder dat de pechhulppercentages van andere partijen helemaal nooit bewezen zijn en daarmee onbetrouwbaar zijn. Eurocross, dat de pechhulp voor onder meer verzekeraar Inshared verzorgt, legt uit hoe de percentages voor geslaagde pechhulp bij hen worden gemeten: “Wij registreren in een registratiesysteem of een auto ter plaatste is gerepareerd of dat deze bijvoorbeeld naar de dealer/berger is gebracht. Op basis van de geregistreerde gegevens maken wij onze rapportages en deze zijn dus wel degelijk betrouwbaar”, vertelt een woordvoerder. Route Mobiel, Allianz Global Assistance en BOVAG geven met soortgelijke redenen aan dat hun percentages betrouwbaar zijn. BOVAG legt uit dat de percentages zijn gebaseerd op gegevens van SOS International dat voor hen de pechhulp verzorgt. “Dit een betrouwbare partij, anders zouden we er niet mee samenwerken. Wij hebben dus ook geen reden om te twijfelen aan de cijfers”, aldus een woordvoerder van BOVAG.
Consument kan eigenlijk alleen maar vergelijken op prijs en voorwaarden
“Feit blijft dat de kwaliteit voor de consument nauwelijks te vergelijken is. Je kunt als consument dus eigenlijk alleen afgaan op de voorwaarden en de prijs en dan blijkt het toch vaak te lonen om te kiezen voor de pechhulp bij je autoverzekering of een andere pechhulpdienst in plaats van de pechhulp bij de ANWB”, aldus Bulthuis.
Voor automobilisten die een jonge auto hebben of van wie de auto in onderhoud is de bij de dealer, heeft Bulthuis nog een extra tip: “Vaak biedt de dealer een pechhulpservice. Deze is dan tot een bepaalde leeftijd gratis, bijvoorbeeld de eerste twee of drie jaar. Dit geldt ook als je auto in onderhoud is bij de dealer. Je hebt dan natuurlijk geen extra pechhulpverzekering nodig. Maar ook bij deze pechhulpdiensten kunnen de voorwaarden verschillen en blijft het dus belangrijk goed te vergelijken.”