Welke documenten nodig voor hypotheek?
Een hypotheek aanvragen doe je niet zomaar even. Je gaat een langdurige financiële verplichting aan, meestal voor 30 jaar. Daarom willen je hypotheekadviseur en je hypotheekverstrekker veel van je weten. Je hebt dus ook veel documenten nodig tijdens het aanvraagproces. We geven je in dit artikel een handige checklist, zodat je direct kunt starten met het verzamelen van de documenten en je zeker niets vergeet.
Stappen hypotheekaanvraag
Tijdens het proces van de hypotheekaanvraag doorloop je verschillende stappen. Deze zijn:
- Oriënteren op je mogelijkheden
- Onafhankelijk hypotheekadvies van een adviseur
- Hypotheekofferte aanvragen
- Hypotheek definitief aanvragen
- Hypotheekakte inschrijven bij de notaris
Duur hypotheekaanvraag
Hoelang je doet over de eerste fase bepaal je natuurlijk zelf. Je kunt je zo uitgebreid oriënteren als je zelf wilt. De doorlooptijd vanaf het hypotheekgesprek met je adviseur is gemiddeld vier tot acht weken.
Wat heb ik nodig voor een hypotheekaanvraag?
Tijdens het proces van de hypotheekaanvraag heb je veel verschillende documenten nodig. Sommigen daarvan kun je zelf eenvoudig online opvragen bij de betreffende instanties. Je hebt daarvoor meestal een DigiD-code nodig Zorg dus dat je die al hebt aangevraagd voor je start met dit proces.
Checklist hypotheekaanvraag documenten
In deze checklist zie je direct per stap in het hypotheekaanvraag proces welke documenten je nodig hebt.
1. Documenten bij oriëntatie hypotheekaanvraag
Een groot deel van deze fase doe je zelf online bijvoorbeeld door de hypotheekrente vergelijken op Geld.nl. Je hebt in deze fase ook een eerste kennismakingsgesprek met één of meerdere hypotheekadviseurs. De hypotheekadviseur vraagt je om enkele documenten voor jezelf en je eventuele partner mee te nemen naar het gesprek, namelijk:
Identificatie
- Identiteitsbewijs of paspoort
Werk- en inkomensgegevens
Welke documenten je hiervoor moet aanleveren, hangt af van je type inkomen.
In loondienst met een vast contract:
- Salarisstrook (maximaal 3 maanden oud)
- Werkgeversverklaring
Tijdelijk contract of uitzendkracht:
- Salarisstrook (maximaal 3 maanden oud)
- Jaaropgaven van je (vorige) werkgever(s)/uitkeringsinstantie(s) van de afgelopen 3 jaar
- Werkgeversverklaring
- Intentieverklaring van je werkgever of een perspectiefverklaring van je uitzendbureau
Ondernemer of Directeur Groot Aandeelhouder (DGA):
- De volledige jaarrekeningen van je bedrijf van de laatste 3 jaar
- Je volledige aangifte inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar
- Laatste jaaropgave en salarisstrook (als je DGA bent)
Uitkering:
- Het uitkeringsbesluit dat je van het UWV hebt gekregen
- Jaaropgave van je uitkering
AOW en/of (pré-)pensioen:
- Uitkeringsbesluit van SvB over je AOW
- Je pensioengegevens (Je vindt deze via de website ‘mijnpensioenoverzicht’ en op het Uniform Pensioen Overzicht (UPO). Deze laatste krijg je elk jaar van je pensioenfonds.
Ontvangen partneralimentatie:
- Gegevens over partneralimentatie
Gegevens financiële verplichtingen
- Overzichten van je leningen. Vergeet hier niet je studieschuld en aflossingsbewijzen van eventuele leningen die je recent hebt afgelost.
Heb je al een hypotheek?
- Een overzicht van je huidige hypotheek. Je krijgt dit overzicht elk jaar van je hypotheekverstrekker. Je kunt dit meestal ook downloaden in je online omgeving van je hypotheekverstrekker.
Deze documenten heeft de adviseur vooral nodig om te berekenen hoeveel hypotheek je maximaal kunt krijgen.
2. Papieren nodig voor hypotheekadvies
Wanneer je na het kennismakingsgesprek verder gaat met de hypotheekadviseur, krijg je een uitgebreid adviesgesprek. Tijdens dit gesprek gebruikt de hypotheekadviseur de documenten die je tijdens de vorige fase al hebt aangeleverd. Verder heeft hij van je nodig:
Overzicht vermogen en uitgaven
- Afschriften van al je betaal- en spaarrekeningen
- Een opgave van je beleggingen
Gegevens van de te kopen woning
- Taxatierapport van de woning
- Een specificatie van kosten voor eventuele verbouwingen
Als je ooit gescheiden bent
- Scheidingsconvenant
- Inschrijving scheiding bij de gemeente
3. Welke stukken nodig voor aanvraag hypotheekofferte?
Als je na het hypotheekgesprek een keuze hebt gemaakt voor één of meerdere hypotheken, vraagt de adviseur voor jou een eerste offerte aan bij de hypotheekverstrekker(s). Hiervoor heeft de hypotheekadviseur naast de documenten uit fase 1 en 2 de volgende papieren nodig:
Gegevens burgerlijke staat:
- Ben je getrouwd? Dan heb je je trouwboekje en overzicht van je huwelijkse voorwaarden nodig.
- Heb je een geregistreerd partnerschap? Dan wil de adviseur het voorwaarden contract zien.
- Woon je samen? Overhandig dan je samenlevingscontract aan de hypotheekadviseur.
Gegevens over de nieuwe woning:
- Het ondertekende koopcontract
Verzekeringen (als je die hebt)
- Polis van levensverzekeringen
- Polis van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
- Polis van overlijdensrisicoverzekeringen
- Polis van lijfrentes
Ben je ondernemer?
- Uittreksel van de Kamer van Koophandel voor je onderneming
- Eventuele prognose van je cijfers voor het huidige jaar
4. Welke documenten nodig voor hypotheeklening aanvragen
Zodra je de offerte(s) ontvangt, neem je deze nog een keer goed door met je hypotheekadviseur. Besluit je uiteindelijk een hypotheek aan te vragen? Dan vraagt de hypotheekadviseur een definitieve hypotheekofferte aan. Hiervoor moet je het renteaanbod ondertekenen en de benodigde documenten opsturen naar de hypotheekverstrekker. De meeste documenten heb je al verzameld in de eerdere fases. De hypotheekverstrekker wil echter nog wat extra documenten ontvangen, namelijk:
Als je een lening of schenking van je ouders krijgt:
- Getekende leen- of schenkingsovereenkomst
- Paspoort of identiteitskaart van je ouders
Gegevens van kredieten die je opzegt of aflost voor je hypotheekaanvraag
- Bewijs van aflossing
- Bewijs afmelding BKR
De hypotheekverstrekker beoordeelt al je gegevens en documenten. Als alles in orde is, ontvang je de definitieve hypotheekofferte. Deze moet je binnen 2 weken ondertekenen.
5. Documenten hypotheek inschrijven bij notaris
Wanneer de koop van de woning en je hypotheekaanvraag allebei helemaal rond zijn, is het tijd om naar de notaris te gaan. Je schrijft dan de hypotheek- en koopakte in bij het Kadaster. Neem bij deze afspraak de volgende papieren mee:
- Je paspoort of identiteitskaart
- Gegevens over je burgerlijke staat (huwelijkse of partnerschap voorwaarden)
- Het getekende koopcontract
Bij de afspraak met de notaris is ook een vertegenwoordiger van je hypotheekverstrekker aanwezig. Deze zorgt voor de hypotheekakte.